Backup på onedrive eller motsvarande

Att ha ett ställe att kunna spara alla sina viktiga filer och dokument på kan kännas livsnödvändigt för många vare sig man har behovet att spara sina filer för privat bruk eller för arbete.

Förr var det vanligt att skriva ett dokument för att sedan enbart spara det på datorns skrivbord men det finns flera anledningar till varför det inte är en speciellt smart ide att göra det. Den stora nackdelen är att det blir omöjligt att kunna nå filen om man bara sparat den på sitt skrivbord om man använder en annan dator eller kanske om man har otur och ens dator skulle gå sönder. Om något skulle hända så är det otroligt viktigt att ha alla sina filer samlade på mer än endast ett ställe. Det handlar alltså om att ha åtkomst till sina filer även när man byter dator.

Det är kort och gott som sitt helt egna bibliotek där allt som finns i biblioteket är ens helt egna material. En backup kan vara ett USB (om man inte behöver spara så mycket), en extern hårddisk (om det är mycket som behöver sparas) eller helt och hållet online. Fördelarna med att ha sin backup online är att filerna naturligtvis kommer finnas kvar även om man är med om en stor olycka som exempelvis brand i hemmet eller inbrott. Att filerna finns kvar trots att annat i livet kan kännas tufft är ofta en stor lättnad och något som de flesta är väldigt tacksamma över. Många väljer idag att spara säkert sina filer i så kallade molnlagringstjänster vilket är en backup där man kort och gott lånar en liten plats på ett stort företag. Bland annat kan man spara sina viktiga filer direkt från mobilen vilket kan vara smart om ens mobil skulle gå sönder eftersom det då innebär att man trots det har tillgång till sina filer eftersom man har sparat dem på en molnlagringstjänst. Det finns flera olika molntjänster bland annat onedrive så är det onedrive man ska använda sig av eller finns det andra alternativ?

Bästa molnlagringstjänsten

Bästa molnlagringstjänsten

Onedrive lanserades 2007 och är en väldig smidig tjänst kanske främst om man använder onedrive via sin PC men fungerar även bra för den som hellre vill använda tjänsten via sin mobiltelefon. Vill man ha ett stort utrymme till alla sina filer för en billig summa är onedrive det bästa alternativet.

Dropbox lanserades hösten 2008 och har därmed några år på nacken och vet helt klart vad de sysslar med. Tjänsten har bra och smidiga funktioner och är också lätt att förstå sig på. Enda nackdelen med tjänsten är att man bara har tillgång till 2 GB i sitt bibliotek. Vill man ha ett större bibliotek så är det såklart möjligt men då kostar tjänsten.

Google drive är en trygg tjänst som håller vad den lovar, att ta hand om ens filer på ett tryggt sätt. De erbjuder hela 15 GB helt gratis för den som har ett google konto. TIllgång till ännu större utrymme finns för en billig peng.

Du får Gillar också